A. Anušauskas: „Vilniaus viešojo transporto reformą galima vykdyti tik labai gerai jai pasiruošus“

Rytoj Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje bus svarstomas klausimas dėl Vilniaus miesto viešojo transporto sistemos reformos pakeitimų. Ketinama nepratęsti daugelio privačių vežėjų bendrovių licencijų vežioti keleivius tam tikrais maršrutais, naikinti didžiąją dalį maršrutų, kurie, kaip tikimasi, Vilniaus mieste gali sukelti didžiulį chaosą ir nepatogumą gyventojams. Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos nariai Arvydas Anušauskas, Algis Strelčiūnas, Vilniaus miesto tarybos TS-LKD frakcijos nariai, viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profesinės sąjungos atstovai, miesto vežėjų asociacijos atstovai šiandien spaudos konferencijoje išsakė motyvus, kodėl nepritaria ir kritiškai vertina mero Artūro Zuoko siūlomus Vilniaus miesto viešojo transporto sistemos pokyčius.
Vilniuje išrinkti TS-LKD partijos Seimo nariai, Vilniaus miesto savivaldybės tarybos TS-LKD frakcijos nariai inicijavo pareiškimą dėl Vilniaus viešojo transporto sistemos reformos. Pareiškime teigiama, kad viešojo transporto reforma turėtų būti vykdoma atsižvelgiant į vilniečių poreikius ir interesus bei visoms suinteresuotoms pusėms suradus sutarimą.
Seimo TS-LKD frakcijos narys Arvydas Anušauskas teigė, kad pradedant vykdyti tokią reformą pirmiausia reikėtų numatyti alternatyvas, tam tikrą pereinamąjį laikotarpį. Iš pradžių būtina pertvarkyti miesto infrastruktūrą, o tada palaipsniui reformuoti ir patį viešąjį transportą. Toks reformos kelias galėtų būti dalykiškas ir atitinkantis gyventojų lūkesčius.
„Reformos tikslas turi būti aiškus, numatomas lėšų poreikis aiškiai deklaruotas. Jeigu vienoje vietoje mažiname pervežamų maršrutų kiekį, tai reiktų iš karto pasakyti, kiek kainuos papildomų paslaugų pirkimas, iš ko jos bus perkamos, kaip tai bus įgyvendinta. Jei kalbėtume apie privačius vežėjus, taip pat turi būti kalbama apie konkrečius, ilgalaikius įsipareigojimus, abiejų pusių: savivaldybės ir vežėjų interesų suderinimą. Tačiau šioje situacijoje svarbiausia, kad reforma nepadarytų neigiamos įtakos vilniečių susisiekimo patogumui, saugumui“, – teigė A. Anušauskas.
Tam pritarė ir Seimo TS-LKD frakcijos narys Algis Strelčiūnas, kuris papildė, kad reforma tūrėtų būti pradedama nuo bendravimo su žmonėmis, susitinkant su bendruomenėmis, kuriose nutraukiami tam tikri viešojo transporto maršrutai. Tai padarius beatodairiškai, žmonėms kils nepatogumų, padidės kelionės kaina.
Vilniaus miesto savivaldybės tarybos TS-LKD frakcijos seniūnas Valdas Benkunskas pažymėjo, kad A. Zuokui suformavus valdančiąją daugumą sostinės savivaldybės Taryboje iš karto buvo parodytas išskirtinis dėmesys viešojo transporto sistemos pertvarkai, tačiau visi bandymai virsdavo chaosu. Sostinės savivaldybės Taryba beveik prieš mėnesį savo sprendimu atmetė viešojo transporto sistemos pertvarkymo planą, kurį buvo parengęs A. Zuokas, tačiau planas su minimaliais pataisymais vėl teikiamas Vilniaus miesto savivaldybės tarybai. Plane numatoma naikinti privačių vežėjų maršrutus centrinėse miesto dalyse, juos paliekant tik privežimo maršrutuose, ir įvesti greituosius maršrutus, taip naikinant vos ne trečdalį viešojo transporto maršrutų.
Tarybos narys teigė, kad Vilniaus savivaldybės viešojo transporto įmonė skendi skolose, todėl norima panaikinti privačius vežėjus ir taip papildomai gauti apie 10 mln. litų pajamų, tačiau ar tai išspręs problemas.
„Būtent dėl nesugebėjimo tvarkytis su savo viešojo transporto įmonėje yra ribojama konkurencija, vilniečiams naikinant patogaus susisiekimo galimybę, manais į tai, mero Zuoko įmonės vadovai galėtų toliau važiuoti už įmonės pinigus slidinėti į kalnus, išlaikyti 8-10 pavaduotojų pareigybių ir t. t.  Nesusitvarkant su vadyba einama lengviausiu keliu – naikinti konkurenciją“, – teigė Tarybos narys.
Vilniaus miesto savivaldybės TS-LKD frakcijos atstovas Vidas Urbonavičius sakė, kad Vilniaus viešasis transportas turi daugiau nei 100 mln. litų skolos, tačiau A. Zuokas į tai nekreipdamas dėmesio toliau įgyvendina savo užmojus. Nors ir buvo teigiama, kad privatūs vežėjai nebus išstumiami, tiesiog bus mažinamas transporto priemonių skaičius, tačiau gegužės 2 d. paaiškėjo, jog vis dėlto Vilniaus mieste nelieka privačiųjų vežėjų. Taip pat Tarybos narys atkreipė dėmesį, kad Vilniuje intensyviai naikinami troleibusų maršrutai, kuriais vežti keleivius yra pigiausia. V. Urbonavičius sakė manantis, kad taip siekiama visiškai išnaikinti troleibusus, kad būtų galima sakyti, jog tramvajus yra būtina priemonė susidariusiam chaosui išspręsti.
Pasak savivaldybės Tarybos nario Raimundo Aleknos, viešojo transporto reforma aktuali kiekvienam vilniečiui. Ji gali turėti tiesioginės įtakos Vilniaus transporto infrastruktūrai. Politiko nuomone, stebina tai, kad vyrauja ne ūkiškas požiūris. Įsileidus privatų verslą į tokį sektorių kaip šis, savivaldybei mažėja finansinė našta, o turint galvoje, kad Vilniaus miesto savivaldybė labiausiai prasiskolinusi Lietuvoje, nebūtų išmintinga atsiriboti nuo privataus sektoriaus paslaugų. „Kalbant, kaip spręsti susisiekimo problemas sostinėje, reikėtų daugiau įsiklausyti į žmonių nuomonę, kurie ir moka už šias idėjas bei iniciatyvas“, – teigė tarybos narys.
Spaudos konferencijoje dalyvavę profesinės sąjungos atstovai taip pat nepritaria A. Zuoko sumanytoms viešojo transporto pertvarkoms Vilniaus mieste ir teigė, tai sukels didelių nepatogumų tiek gyventojams, tiek ir vežėjams.
Panašiai pasisakė viešu pareiškimu ir Vilniaus universiteto studentų atstovybė. Nors studentai ir išreiškė nuomonę, kad viešąjį transportą Vilniaus mieste reikia pertvarkyti, bet kartu sakė nuogąstaujantys, jog gerai idėjai gali sukliudyti skubotas jos įgyvendinimas.
Vilniaus universiteto studentų atstovai kreipėsi į Vilniaus miesto savivaldybės tarybos narius pateikdami savo pastebėjimus ir siūlymus dėl viešojo transporto sistemos reformos. Savo kreipimesi studentai pažymėjo, jog gyventojams trūksta informacijos apie tikslesnius pasikeitimus viešojo transporto sektoriuje. Studentų atstovybė, išnagrinėjusi studentų poreikius, siūlė pakoreguoti esamus maršrutus arba sudaryti naujus, sudaryti naktinius maršrutus penktadieniais ir šeštadieniais, prailginti šeštadieninių maršrutų laiką.
TS-LKD partijos politikai kvietė žiniasklaidos atstovus ir visuomenę netylėti bei aiškiai išreikšti savo nuomonę. Jei rytoj bus priimtas Tarybos sprendimas keisti viešojo transporto sistemą Vilniaus mieste, bus reikalaujama A. Zuoko politinės atsakomybės, netgi prabylama apie interpeliaciją miesto merui.

Atgal