Arvydas Anušauskas: ,,Kada pasivysime Sant Luciją ir Barbadosą? Kalbėjimas apie korupciją ir jos suvokimo indeksai“

Politologo S. Huntingtono manymu korupciją sunku apibrėžti, nes ji yra unikali, t. y. apibrėžta laike ir erdvėje. Tačiau dauguma vadovaujasi neutraliu nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ pateiktu apibrėžimu: korupcija siejama su piktnaudžiavimu tarnybine padėtimi siekiant asmeninės arba grupinės naudos. Pagaliau korupcijos suvokimas priklauso nuo visuomenės ir tradicijų. Kad ir kaip keistai skambėtų klausimas "kada pavysime Sant Luciją ir Barbadosą", tačiau šios nedidelės valstybės- salos, priklausančios Britų sandraugai ir britiškai valdymo tradicijai, užima gerokai aukštesnę vietą pagal korupcijos suvokimo indeksą. Lietuvą, kuri dabar gali didžiuotis 43 vieta, tačiau šios nedidelės, Kauno ir Klaipėdos dydžio valstybės gali pasigirti 22 ir 15 vietomis bei Belgijos, Britanijos ar Prancūzijos lygio korupcijos suvokimo bei sutramdymo indeksu. Tačiau iš turizmo gyvenančios valstybėlės matyt neturi to su kuo tenka susidurti Lietuvoje, nes pas mus kylantys didžiausi korupcijos skandalai dažnai susiję su viešaisiais pirkimais.
 A.Butkevičiaus vyriausybė matyt persigalvojo ir nebesiruošia mažinti prielaidų korupcijai šioje srityje. Eksministrės B.Vėsaitės iniciatyva, dabartinio Seimo dauguma dukart padidino mažos vertės pirkimų ribas nuo 100 000 iki 200 000 litų. Didesnę dalį atliekamų pirkimų bus galima atlikti supaprastintu būdu, atliekant neskelbiamas derybas. Vien 2012 metais į mažos vertės pirkimų ribas buvo patekę pirkimų už daugiau nei 2 milijardus litų. Atliktos viešųjų pirkimų analizės rodo, kad neskelbiamų pirkimų būdu (t.y. neskelbiamomis derybomis arba neskelbiamais supaprastintais pirkimais) atliekama nemaža dalis viešųjų pirkimų ir savivaldybėse. 2006-2011 m. savivaldybės neskelbiamų pirkimų būdu išleido 1,6 mlrd. Lt. Taigi po minėtų įstatymų pakeitimų tų pirkimų būtų dar daugiau ir būtų dar daugiau sandorių padidintos korupcinės rizikos zonoje. Matyt bus judama prie buvusios situacijos nes dar 2009 m. mes buvome pirmaujanti šalis ES, kuri vykdo neskelbiamas derybas, šiandien mes jau esame 14 pozicijoje. O būtent per tokius viešuosius pirkimus vyksta pinigų persiskirstymas, pinigų perdalijimas, ir iš tiesų taip nukenčia paprasti žmonės, nes tada pristinga pinigų kitoms vidaus sritims, tarkim, pensijoms.
 Be to specialiai daromos dirbtinos kliūtys, kad Viešųjų pirkimų tarnyba nespėtų sukontroliuoti, kur yra pinigai, kad galima būtų prastumti sandėrius pagrįstus korupciniais susitarimais. Juk vien Viešųjų pirkimų tarnyba 2011 metais užkirto kelią neskaidriems pirkimams už 602 mln. Litų, o nustačiusi viešųjų pirkimų procedūrų pažeidimus ir trūkumus, įpareigojo nutraukti 39 pirkimų procedūras. Beto reikia pripažinti, jog labai retai abejonės dėl neskaidrių viešųjų pirkimų sulaukia logiškos baigties – įtarimai paneigiami arba teismai priima kaltinamuosius nuosprendžius. Antai pernai VPT nustatė: dar prieš penkerius metus Finansų ministerija surengė neskaidrų net 20,8 mln. litų vertės visuomenės informavimo paslaugų pirkimo konkursą. Jo sąlygomis buvo sudarytos galimybės smarkiai išpūsti paslaugų sąmatą. Tačiau niekas nubaustas nebus, nes, pasirodo, suėjo senaties terminas, o ir buvęs ministras R.Šadžius vėl įsitaisė savo kėdėje. Po tokio "deja vu" ir daromų pakeitimų Barbadosas ir Sant Lucija lieka tik tolimomis ir nepasiekiamomis salomis korupcijos suvokimo vandenyne.

Atgal