Iš tiesų Panamos vyriausybė 1997 m. sudarė 25 metų koncesijos sutartį dėl dviejų kanalo įplaukimo uostų – Cristóbal Atlanto vandenyno pusėje ir Balboa Ramiajame vandenyne – valdymo perdavimo Honkonge įsikūrusios laivybos įmonės Hutchison Whampoa dukterinei įmonei Hutchison Ports. Koncesijos sutartis buvo sudaryta 25 metams + 25 metams pratęsta. Į abu uostus investuota apie 1,7 mlrd. dolerių.
Per pirmus 25 metus Cristobal buvo atnaujintas, pasiektas 2 mln. TEU konteinerių perkrovimo metinis pajėgumas. Nuolaidos eksploatuoti konteinerių uostą ir roll-on/roll-off uostą Atlanto vandenyno pakrantėje taip pat buvo suteiktos JAV bendrovei Stevedoring Services of America ir Taivano bendrovei Evergreen.
Atrodė, kad koncesinis sandoris gali pažeisti 1977 m. Panamos ir JAV sutartis, kurios garantavo Panamos kanalo veiklos kontrolę ir vietinį kanalo saugumą bei nuosavybės teises. JAV Senato Užsienio ryšių komitetas, JAV vyriausybinės agentūros peržiūrėjo koncesijos konkurso sąlygas. JAV žvalgybos bendruomenė taip pat ištyrė ryšius tarp Hutchison Whampoa ir Kinijos.
Buvo nustatyta, kad kompanijos vadovybę sudaro Didžiosios Britanijos, Naujosios Zelandijos ir Australijos piliečiai. 49,0 proc. H-W akcijų valdė „Cheung Kong Holdings“, o vienas turtingiausių pasaulyje žmonių, su plačiais ryšiais Pekine, Li Ka-shing valdė 34,9 proc. šios įmonės akcijų.
Padaryta išvada, kad Hutchison-Whampoa buvimas Panamoje ir Balboa bei Cristobal uostai nekelia grėsmės kanalų operacijoms ar kitiems JAV interesams Panamoje. Tyrimuose nustatyta, kad koncesijos sąlygos ir valdanti kompanija negali nustatyti, kurie laivai praplauks kanalu arba kokia tvarka jie keliaus, nesuteikia jokios kanalo locmanų kontrolės ir nepakeičia Panamos konstitucinių ar sutarčių įstatymų, susijusių su Panamos kanalo sutartimi.
Panamos konstitucija kanalo eksploatavimo ir administravimo funkciją suteikia tik Panamos kanalo administracijai. Todėl, nepaisant Panamos konstitucijos pataisų, atsakomybė už kanalo eksploatavimą ir toliau yra priskirta Panamos kanalo administracijai. Panamos valdžia į kanalo modernizavimą investavo kelis milijardus dolerių.
Prieš kelis metus Panama patvirtino minėtos koncesijos pratęsimą dar 25 metams. Žinoma, per tą laikotarpį Panamos ir Kinijos ryšiai išsiplėtė. 2017 m. buvo nutraukti diplomatiniai santykiai su Taivanu ir oficialūs diplomatiniai santykiai užmegzti su Kinija. Prekyba su Kinija išaugo rekordiškai: importas nuo 6,52 mlrd. USD 2017 m. iki 11,2 mlrd. USD 2022 m. ir viršijo importą iš JAV, kuris sudarė 10,8 mlrd. USD.
Matyt, Panamos reikalus D. Trumpas prisimena dar iš pirmos kadencijos, nes būtent tuo metu Panama su Kinija užmezgė glaudesnius ryšius, nutraukė santykius su Taivanu. Todėl buvo galima konstatuoti neabejotiną Panamos ir Kinijos ryšių plėtrą, bet ne įtaką Panamos kanalo valdymui pažeidžiant JAV nacionalinius interesus bei JAV ir Panamos susitarimus dėl kanalo.
Galimybės kokiu nors būdu „susigrąžinti“ kanalo valdymą nenusimato. Pati Kinija mėgino per didžiausio Putino draugo D. Ortegos valdomą Nikaragvos teritoriją pastatyti alternatyvų, tik gerokai ilgesnį kanalą. Nors šis projektas jau senokai įšaldytas ir pati Kinija iš jo pasitraukė, bet jis rodė Pekino pastangas kaip nors įkelti koją į šį regioną.
Gali būti, kad D. Trumpo žodžiai yra atgarsis kažkada vykusių vidinių debatų dėl šalies politinės įtakos mažėjimo šio regiono valstybėse ar JAV inicijuotų tyrimų dėl minėtos koncesijos suteikimo Honkongo įmonei. Ar D. Trumpo pasisakymai gali būti naudojami kaip spaudimas mažinti tarifus kanalu besinaudojančiam JAV verslui, ar spaudimas neplėsti ryšių su Kinija (prekybos su Kinija balansas Panamai yra neigiamas – eksportuoja dešimt kartų mažiau, negu importuoja iš Kinijos)? Žinoma, tai neatmestina, bet manyčiau iš šių skambių ir karingų pasisakymų debesio bus nedaug tropinio lietaus.